احادیث و روایتی خواندنی در مورد ثواب بوسیدن پای مادر

حدیث و سخنان بزرگان

با پایگاه سایبری الاحد در یک مطلب تازه از حدیث و سخنان بزرگان همراه باشید :

بوسیدن پای مادر,ثواب بوسیدن پای مادر,احادیث درباره بوسیدن پای مادر

ثواب بوسیدن پای مادر

از نخستین روز خلقت بشر، تا کنون در هر کجای دنیا و در میان هر قوم و نژاد و ملتی، با هر آداب و آیینی، وقتی نام مادر برده می‌شود، کوچک و بزرگ، همه و همه، سرشار از شور و حرارت و مهر و الفت می‌شوند و قلبشان پر تپش‌تر می‌زند. اسلام نیز برای مادر، مقام و ارزش فوق العاده ای قائل شده است تا آنجا که رسیدن به بهشت را با رضای مادر میسر می‌داند.

ارزش و مقام مادر:
مادر را چگونه می شود توصیف کرد؟ واقعا با چه کلماتی می توان عشق یک مادر، محبت بی دریغ و فداکاری های او را وصف کرد؟ بی شک که قابل انجام شدن نیست و هر که هر چیزی را که می گوید، تنها یک بخش کوچکی از کارها و الطاف مادرانه را شرح می دهد. صدا زدن نام مادر در  هر سنی برای فرزند دلپذیر و خوشایند است. نامی که به خانواده مفهوم می بخشد. در هر آیین و مذهبی مقام مادر ارزش بسیاری دارد. اما در دین مبین اسلام این ارزش به شکلی فوق العاده و منحصر به فرد بیان شده است. به گونه ای که رسیدن به بهشت با رضایت مادر میسر می‌شود.

«بهشت زیر پای مادر است» شاید این جمله ماندگارترین عبارت در ذهن ما از کودکی تا به امروز باشد. مادر از عصاره جانش به فرزندش می دهد و زمانی که این کودک رشد کرد، در هر شرایطی پشتیبان فرزند خود می ماند.حالا مادر این هدیه خدا به بشریت، باید جایگاهش حفظ شود و فرزندان، به خوبی آنها را تکریم کنند.

ثواب بوسیدن پای مادر:
در قرآن کریم و احادیث معتبر از پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین (ع)، همواره بر احترام بر پدر و مادر تاکید شده است و در این میان جایگاه مادر، وصف نشدنی است.

در حدیثی از پیامبر اسلام(ص)نقل شده است که ایشان فرمودند:
«کسی که پای مادرش را ببوسد؛ مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است».(گنجینه جواهر)

و نیز فرمود:«هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد، از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند».(نهج الفصاحه)

بوسیدن پای مادر,ثواب بوسیدن پای مادر,احادیث درباره بوسیدن پای مادر

بهشت زیر پای مادر است

احادیث در مورد احترام به مادر:
خداوند متعال در قرآ ن کریم می فرماید:«پروردگار تو حکم نمود که جز او را نپرستید و به پدر و مادر کاملاً نیکی کنید و اگر یکی از آنها و یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده به آنها بگو».(سوره اسراء، آیه 23)

پیامبر اکرم(ص) فرمود:«نظر الولد الی والدیه حبّاً لرحمها عباده؛نگاه همراه با محبت فرزند به پدر و مادر عبادت است».(تحف العقول)

پیامبر اکرم (ص ): دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد. (مشکات الانوار:272)

امام جعفر صادق (ع): چشم هایت را جز از روی دلسوزی و مهربانی با پدر و مادر خیره مکن و صدایت را بلندتر از صدای آن ها نکن دست هایت را بالای دست های آنها مبر، و جلوتر از آنان راه مرو. (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۹٫)

روایتی از بوسیدن پای مادر و پدر:

مردی به حضور پیامبر اکرم (ص) رسید و پرسید: «ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه ی در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟»

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس، (یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه ی در بهشت می رسی.)

او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: قبر آن ها را ببوس.

keyboard_arrow_up