حکم شرعی دیدن فیلم مبتذل

احکام اسلامی

با پایگاه سایبری الاحد در یک مطلب تازه از احکام اسلامی همراه باشید :

حکم شرعی دیدن فیلم مبتذل,احکام شرعی دیدن فیلم های مبتذل

حکم شرعی دیدن فیلم های مستهجن و غیراخلاقی

امروزه با گسترش شبکه مجازی و دسترسی آسان به اینترنت شاهده رواج سیل بزرگی از سایت‌ها و کانا‌های غیر اخلاقی و مستهجن هستیم و گاهی افراد از سر کنجکاوی وارد این فضاها میشوند و بعد پشیمان از این رفتارشان و جویای نظرات مراجع در خصوص حکم شرعی دیدن تصاویر و فیلم‌های مستهجن میشوند. برای دیدن پاسخ سوالتان با ما همراه باشید.

حکم شرعی دیدن فیلم های غیر اخلاقی و مبتذل:

مشاهده تصاویر و فیلم های غیراخلاقی در صورتی که موجب تحریک شده و شهوت انگیز باشند، طبق نظر همه فقها و علمای دینی حرام است، آیا می توان این فیلم ها را به قصد یادگیری اعمال زفاف نگاه کرد؟ اگر دیدن فیلم های مبتذل هیچ اثر سوئی بر فرد نداشته باشد چطور؟ دیدن فیلم هایی با تصاویر زنان و مردان عریان یا نیمه عریان همراه با همسر مجاز است یا خیر؟ این ها پاره ای از سؤالاتی هستند که ممکن است در خصوص حکم شرعی تماشای فیلم های مبتذل و غیراخلاقی برای بسیاری از افراد ایجاد شود و ما در این گزارش بر اساس احکام و استفتائات مراجع عظام تقلید به آنها پاسخ می دهیم.

نگاه حرام در شرع اسلام:
نگاه حرام در شرع مقدس عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ)؛ خواه با قصد لذت و شهوت باشد یا بدون آن. همچنین نگاه به صورت و دست ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست ها و مقداری از پا)؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.

سوال و جواب هایی در مورد احکام شرعی دیدن فیلم های مبتذل و غیراخلاقی:
سؤال: نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمی دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: گاه‌کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏ شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش مى‏شود، نگاه کرد ولى در پخش غیرمستقیم تلویزیونى اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.

سؤال: آیا دیدن فیلمهای شهوت‏انگیز برای فرد متأهل جایز است؟
آیت‌الله خامنه‌ای: اگر دیدن آنها به قصد تحریک شهوت باشد و یا موجب تحریک آن شود، جایز نیست.

سؤال :آیا برای زن و شوهر دیدن فیلمهای ویدئویی جنسی در خانه، جایز است؟
آیت‌الله خامنه‌ای: برانگیختن شهوت توسط فیلمهاى ویدئویى جنسى جایز نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی: جائز نیست و غالبا آثار نامطلوبی در آینده بر زندگی مشترک آنها می گذارد.

سؤال :آیا نگاه به فیلم روابط جنسی حرام است؟
آیت‌الله مکارم شیرازی: آری، نگاه به فیلم‌های مبتذل و مفسده‌دار حرام است. این کار نوعی اشاعه فحشاء است که در قرآن از آن نهی شده است.
آیت‌الله بهجت:  چون موجب تهییج شهوت مى‌شود، جایز نیست.

سؤال :دیدن فیلمهایی که راه صحیح نزدیکی با زن باردار را آموزش می دهند، برای مردان متأهل، با توجه به اینکه باعث به حرام افتادن آنان نمیشود، چه حکمی دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: دیدن این فیلم‏ها که همیشه بانگاه شهوت برانگیز همراه است، جایز نیست.
آیت الله سیستانی: نگاه کردن به نقاشی های مبتذل به منظور یادگیری نحوه جماع با همسر و تنوعات در مقاربت های جنسی برای مردی که ازدواج کرده است و می خواهد تنوعی در جماع با همسرش در زمینه مقاربت جنسی داشته باشد حتی اگر بدون شهوت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آیت الله بهجت: دیدن فیلم روابط جنسی که بدن زنان هرزه عریان است، چون موجب تهییج شهوت مى‌شود، جایز نیست

سؤال: نظر به بخش هاى مستهجن و وقیح فیلم‌ها براى کسى که آن ها را سانسور و اصلاح مى‌کند، چه حکمى دارد؟
آیت الله خامنه‌ای: دیدن فیلمها اگر به منظور اصلاح فیلم و حذف تصاویر فاسد و گمراه‏کننده آنها باشد اشکال ندارد به شرط اینکه کسى که اقدام به این کار مى‏کند مصون از افتادن به حرام باشد.
آیت الله بهجت: سانسور کردن ضرورت نیست، چون مى  توانند اصلاً آن را پخش نکنند.

سؤال: دیدن فیلم مستهجن به تجویز پزشک چه حکمی دارد؟
آیت‌الله مکارم شیرازی: در صورتیکه به تجویز پزشک حاذق متدین تنها راه درمان باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

keyboard_arrow_up